Thursday, 28 March 2013

LELAKI BUKAN MAHRAM SENTUH WANITA


Bismillahirrahmaa nirraheem

"Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
Hari ni nekad nak update blog juga. *sambil genggam buku 5*

Saya nak cerita bab hukum saya bukan la arif dan fakeh dalam bidang ini tapi sefaham ilmu yang sayang belajar dan juga dari pembacaan.. Mana BOLEH LELAKI BUKAN MAHRAM SENTUH APATAH LAGI SALAM WANITA BUKAN MAHRAM dia..Kalian tahu kenapa?

Dalil Pertama:

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda,

لأن يطعن في رأس رجل بمخيط من حديد خير من أن يمس امرأة لا تحل له

“Sekiranya kepala salah seorang daripada kamu ditusuk dengan jarum besi, itu adalah lebih baik bagi kamu daripada kamu menyentuh wanita yang tidak halal bagi kamu.” (Hadis Riwayat ath-Thabrani.)

Dalil Kedua:

Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam tidak pernah bersalaman dengan wanita yang bukan mahram baginya walaupun dalam perlaksanaan proses bai’at. Secara umumnya tuntutan proses ini berlaku dengan cara bersalaman, iaitu apabila dilakukan di antara Nabi dengan para sahabat lelaki yang lain.

Umaimah Binti Ruqaiqah menyatakan,yang bermaksud

“Aku pernah pergi menemui Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersama beberapa orang wanita untuk melakukan bai’at (perjanjian taat setia) kepada beliau. Maka beliau pun membai’at kami dengan apa yang terdapat dalam al-Qur’an, iaitu kami tidak boleh mensyirikkan Allah dengan segala sesuatu. Lalu beliau bersabda, “Iaitu berkenaan dengan apa yang kamu mampu dan sanggupi.”

Maka kami pun berkata, “Allah dan Rasul-Nya yang lebih menyayangi kami daripada diri kami sendiri.” Seterusnya kami bertanya, “Wahai Rasulullah, tidakkah kita perlu bersalaman?”

Beliau menjawab, “Sesungguhnya aku tidak bersalaman dengan wanita. Ucapanku kepada seorang wanita bersamaan dengan untuk seratus orang wanita.” (Sahih: Hadis Riwayat Ahmad)

Point to ponder:- Dari Imam Nawawi
“Disebabkan melihat wanita yang bukan mahram itu diharamkan (terdapat perintah menundukkan pandangan , sudah tentu menyentuh kulitnya lebih diharamkan lagi. Ini adalah kerana menyentuh lebih mudah membangkitkan syahwat.” (Imam an-Nawawi, Raudhatut Thalibin wa ‘Umdatul Muftiin, 7/27)


So da jelas disini ,siapa pun depan kita hatta Sultan segala Sultan pun , ingin berjabat tangan, salam tangan.. cakap je HARAAM . :) Bukan saya yang cakap.. Rasulullah SAW yang cakap hehehe.

Ha sebelum kita masuk tidur sebab jam da masuk 2 am. Kita share satu ceramah UIA opsss UAI ye. selalu salah taip hisshh hehehe :D

Dengar la ye.. Sure lepas ni kalian tak mau salam tangan da dengan yang bukan mahram ^_^. Salam tangan mak ayah.. lebih baik hehehe

Oh ye Muhrim itu bukan mahram tau.. Muhrim tu -Orang yang dalam ihram.(iklan kejap ) heheh
Okeylah.. Dah lewat da ni.. InsyaALLAH jumpa next entri okey :)
InsyaALLAH..

Tonton video ini.
Budaya Bersalam-Salaman Antara Bukan Mahram oleh Ustaz Azhar Idrus."



11 comments:

shuhaida saad said...

sepupu pun xleh bersalam.. skrg ni kena lebih berhati2 dalam pergaulan walaupun dengan klurga sndiri. :)

done follow sini :)

cik amal said...

cantik lah header yg kerawang2 tu.. btw, amal follow sini

iu-hazirah said...

done follow

chocolate lover said...

hai...follow anda disini..^_^

tenku butang said...

good entri

Nurul Nadiah said...

(,")

Yumida Huda said...

NICE SHARING D HARI JUMAAT NI
AAH BETUL
ESP TIME RAYA..BYK TANAGN YG MENGHULUR NK BERSALAMAN
SENTIASA BERWASPADA

follow sini..ke 294..jemput singgah ke blog Yumida http://umikasum.blogspot.com

Ismah Atikah said...

Follow sini sambil ajak join http://diaryismah.blogspot.com/2013/04/giveaway-by-di-2.html

Mizz Aiza said...

perkongsian yang menarik.. bersalaman dengan bukan mahram tetap haram hukumnya..

salam kenal.. akak singgah&follow di sini ya.. #316..

http://blogmizzaiza.blogspot.com/

Kathy Rbain said...

follower 321 dari segmen 1000 follower
http://coretanhatikathy.blogspot.com

Yumida Huda said...

as salam...sy pemenang dri GA MIZ RIZHANI

menunggu approval utk friend awak d fb